الأربعاء، فبراير 03، 2010

أول تدوينة في 2010


جمهوري العزيز اللي بييجي المدونة من قبيل الصدفة.. يعني مثلا يتخبط في لينكها عند مدونة تانية.. أو يكون بيعمل بحث في جوجل فكلمة من عنده تلضم في أختها من عندي.. هو ده الجمهور اللي بتوجه له حاليا لأن المتابعين القدامى للمدونة كلهم شدوا الرحال إلى الفيس بوك والحياة العملية.. وبالتأكيد حتى اللي كان ممكن يفضلوا متابعين اللي بكتبه زهقوا بسبب بعد المسافات بين التدوينات وبعضها..

الأول أحب أقول أنا ليه بكتب بالعامية المصرية النهاردة؟ أكيد نوع من فرحتي بالكأس السابعة.. وإحساسي إننا هنقعد كتير أوي على ما نشوف التامنة ويمكن مانلحقهاش.. الله أعلم! لسبب غير النظرة الشعوبية المقيتة أنا بحب أغنية نانسي عجرم بتاعة "لو سألتك انت مين".. متهيألي عشان ارتبطت معايا بذكريات حلوة زي ماتش الجزائر 2-0 في القاهرة، وده كله في إطار إن الكورة بقت آخر مظاهر الوطنية الصامدة، مفيش مظاهر تانية.

هو للأسف حاليا الواحد وهو بيقول إنه مصري لازم يقرن ده بإنه لا ينتمي للسياسات الخارجية والداخلية المعمول بيها.. من أول غزة لغاية أزمة المرور والمواصلات.. ده يخليني أأكد تاني إن مصريتي ملهاش أي علاقة بالناس اللي بتحكم مصر.

في الموضوع ده أفتكر مرة سنة 1996 تقريبا يعني كنت في النص التاني من رابعة ابتدائي ورحت مع أخويا معرض الكتاب.. طبعا ولعي بالجغرافيا خلاني أنكش قبل أي حاجة عن أطلس محترم غير الأطلس المدرسي اللي كان مفيش غيره في المكتبات الصغيرة.. ساعتها لقيت ضالتي في جناح وزارة الدفاع.

أخويا اشترالي الأطلس وكان سعره كبير وقتها أعتقد حوالي 30 جنيه، وأنا بستلمه من ظابط رتبة كبيرة قبل ما أخرج من الجناح.. يظهر الراجل أعجب بالطفل البرئ ده اللي بيحب الجغرافيا في زمن كان بينظر ليها على إنها شيء غلس، فلقيته قام بنفسه وشبك في البول أوفر بتاعي بروش صغير عند منطقة القلب تقريبا وعليه صورة فخامة الرئيس!!

متهيألي الراجل كان قصده إنه شايف فيا أمل مصر للمستقبل كطفل عنده ميول معرفية.. فقرر يكافئني بما يعبر عن مصر وهو بالطبع صورة الرئيس.

نفس الموضوع اتكرر في المرحلة الإعدادية وقت مسابقة أجمل فصل اللي كنا بنتنافس فيها كل سنة.. لاحظت ساعتها إن فيه 3 شروط أساسية لدخول المسابقة ودي بينظر ليها قبل أي حاجة.. يعني زي الصلاة.. إن قُبلت قُبل ما سواها.. وإن رُدت رُد ما سواها.. الشروط دي طبعا كانت ضرورة وجود في كل فصل العلم والقسم و.. افتكرتها؟ بالظبط صورة سيادة الرئيس!

المشهدين فيهم ربط صارخ بين الرئيس كشخص ومصر وكأن المعنيين أحدهما مرادف للآخر.. بس ده مش زي امتحان 2005 للرسم في أولى ثانوي بالعريش اللي كان كله عن تصميم نموذج لوحة تأييد للرئيس في حملته الانتخابية.


المهم عشان نتجاوز النقطة دي.. أولا واجبي على جمهوري العشوائي اللي ما يعرفنيش وبيدخل في المدونة صدفة إني أقول له كنت غايب فين.. الحقيقة إن "سحلة" كأس الأمم كانت واخداني جامد خصوصا قبل الحدث نفسه عشان إعداد مواد مسبقة عن الفرق وتاريخ البطولة وأنجولا نفسها والكلام ده.. وده ضاع منه نص أجازتي السنوية تقريبا وزوجتي استحملتني بالعافية ربنا يجازيها خير على الصبر.

بعدها وقبلها نمت فترة طويلة ورحت اسكندرية 3 ايام للترويق شوية بعدين رجعت أتاري فيه زملاء عندهم أجازات في ورديات عمل مختلفة فالحل كان إني أعوضهم شوية في شيفت السهرة من 12 لتمانية الصبح.. وشوية في شيفت الصبح من 8 لـ4 مساء مع عودة من حين لآخر في الشيفت الأساسي بتاعي من 4 مساء لمنتصف الليل واللي أخدت عليه بقالي سنة وبيعفيني من مأساة الصحيان بدري وبيديني إمكانية إني ألحق الفجر يوميا.

في اسكندرية قابلت رفيق الدرب في الكلية أيمن.. كان وحشني أوي.. ولما شفته افتكرت اسم حزب مغربي اسمه "الأصالة والمعاصرة".. طبعا الموضوع يبدو كوميدي بس اللي أقصده إنه في نفس الوقت اللي رد لي فيه روح الجامعة بذكرياتها الجميلة.. حسسني إن التغيرات اللي شفتها في نفسي ماهياش حالتي أنا بس بل كلنا بنتغير.. والتغير مش بالضرورة يحمل معنى سلبي زي ما ناس كتير بتتفزع وتقول "أنا اتغيرت!!"، بل يحمل معنى "التطور" بمسمى حيادي، يعني الإنسان بيدخل في طور جديد بغض النظر عن توصيفه.

الفترة الجاية فيها معرض الكتاب.. مانزلتوش من 2007.. يا رب أعرف روح يوم السبت إن شاء الله.. وأهو يبقى أي حاجة قبل سحلة المونديال ما تبتدي.

هناك تعليق واحد:

mohamed يقول...

جامدة اوي موضوع الهدية صورة الريس :))