الجمعة، يونيو 08، 2007

YOUTHINK مشروع اسمه



اتأخرت شوية لكن ممكن اللي بيقرا يسامحني، الكلام على مشروع تخرجنا، اللي هو عبارة عن مجلة شهرية فئة جمهورها الشباب المسلم حول العالم "الأنجلوفون كمرحلة أولى"، يعني هي مجلة شبابية lifestyle ممكن تعجب إن شاء الله...

دي كلمة بسيطة عن فكرة المجلة باختصار شديد، المجلة فكرتها في الأول مكانتش كدة بالظبط، لكن اللي خلاها كدة إن فيه ناس آمنت بيها وتبنتها، وعدلت وأضافت وهذبت، وده اللي يخليها متبقاش فكرة واحد، بل فكرة مجموعة، وحلم مشترك، وده اللي يفرقها عن أي حلم فردي لشخص طلع فكرة وعايزها زي ما كانت في دماغه وبس، كدة عمرها أطول إن شاء الله...

الفكرة بدأت في شهر أكتوبر 2005، أول حد تلقاها واعتنقها كان أيمن الشربيني، وبعدين جه دور أميرة قاسم وعائشة الحداد، وبعدين إنجي غزلان، وبعدين بقية الأعضاء تدريجيا...

جه دوري اتكلم شوية بشكل شخصي، وأقول ليه بحب المجلة، على فكرة اسمها YOUTHINK وشعارها فوق يوضح فكرة الاسم اللي منحته لينا عائشة...

يمكن تحت على اليمين في المدونة هتلاقي لوجو مكتوب عليه "فخور بأني مدون إسلامي وده يعني إني إسلامي الفكر، مش إني عامل المدونة منبر خطابة دينية مثلا! المهم كوني إسلامي يخلي مجلة زي دي تدخل ضمن نطاق أحلامي للأمة بمساحة كبيرة جدا، خصوصا إني المفروض صحفي...

المجلة ليها نسخة إلكترونية على فكرة، هتبقى متاحة قريب جدا إن شاء الله، وهتستمر لمدة عام مبدئيا، وإن شاء الله تستمر بعده...

مش عارف أنا حاسس إن كلامي عشوائي أوي بس معلش، مش عارف أقول إيه تاني... ممكن أشكر كل اللي تعب أوي في الفكرة دي، واللي عرفها من بعيد وشجع، واللي فهمها وعدل فيها وأضاف وحذف عشان تخرج كدة...

بس لازم فيه ناس تختص بالشكر، أولهم عائشة الحداد لأنها اللي شاركت في كل حاجة وبنفس القوة، وإدارتها كانت أكثر من رائعة ومنسقة، ورغم ظروف السفر والمذاكرة إلا إنها كانت رمانة ميزان العمل، ربنا يوفقها ويكرمها دايما...

أشكر أوي الناس اللي كانت شارية المشروع والفكرة من غير ما أسميهم، هما عارفين نفسهم كويس أوي... ربنا يخليكم ليا كلكم...

وشخصيا، يمكن على المستوى الشخصي المشروع مخرجش برة دماغي كتير، أصحابي ومعارفي متكلمناش عنه كتير، ولا حتى أهلي، امبارح وأنا داخل بنسخي من باب البيت، كلهم افتكروا اني آه كان عندي مشروع وده اللي كان بيرجعني الصبح الأسبوع اللي فات وكدة... وإن ده اللي سمعوني بتكلم عنه وبتاع... وده أحسن، عشان متبقاش فيه ضوضاء...

عايز أشكر كل حد شجعني ومستغربش من الفكرة ولا استنكرها من اللي سألوني مشروعك ايه وحكيت لهم، مش هنسى أ.محمد مصطفى لما قال لي "متخليش سقف لأحلامك" والفكرة إني ساعتها قلت له أنا عارف ان الفكرة طموحة وكدة يعني، طبعا أنا مش شايفها طموحة، بس لأني اعتدت إن الناس تشوفها بعيدة أوي فكنت بريح دماغي...

شكرا لكل حد وعدني بالمساعدة وساعدني أو مساعدنيش، شكرا لكل حد قال لي هبقى معاك وبقى أو مبقاش...

فاضل إني أقول إن يوم الأربعاء الجاي بقاعة الاحتفالات بالمدينة الجامعية للطلاب فيه يوم تقييم للمجلات، وبغض النظر إني عارف إن فرصتنا ضعيفة جدا إننا ناخد مركز، بس يا ريت الناس تيجي، حتى اللي بقالهم كتير مشافونيش ووحشتهم فرصة نتقابل ونضحك شوية... لأننا كدة كدة هنحتفل إن شاء الله، ومشروعنا مش محتاج شهادة رسمية تؤكد نجاحه... مش غرور بس إيمان...

أحب أشكر أوي مجموعة مشروع كتبخانة، بجد أنا فرحان إن فيه مجموعة من زمايلي كدة، ما شاء الله بجد، ربنا يبارك لكم ويمكن فرحتي النهاردة الصبح بمشروعكم كانت باينة أوي...

هناك 22 تعليقًا:

قلمي الحر يقول...

السلام عليكم
حبات أكون أول واحدةتعلق ، ده لازم عشان افرح معاكم وبيكم ..بس بجد مش عارفة اقول ايه ، أنا مبسوطةاوي عشانكم..انتم مجموعة رائعة أصحابي وعشرةعمري أربع سنين..بجد أنا مبسوطةعشانكم اوي ياعمرو
تعرف أنا كنت متأكدة من السنةاللي فاتت أنك هتعمل مجلة بالتوجه الفكري ده وهتكون روعة ، أنا مومنة بفكرتكم اوي.وعجبتني خصوصا أني عارفة شغلكم واحد واحد وبثق في قدرتكم
وشكرا على مجاملتكم الرقيقة لمجلتنا كتبخانة ده بسعشاناحنا عندنا أصحاب زيكم بالأخلاق ديه
ربنا يوفقك ويوفقنا ..ويقربنا من بعض دايما ،ونعمل حاجة مفيدة لدينا ولنا ولمصر

سوووكا يقول...

مبرووووك ياعمرو على المجلة وبجد انا سعيدة جدا ليكوا ولكل الناس حتى ولو كنت انت منافس لينا طبعا وحيدخلونا في مهرجان وبتاع

بس بعيدا عن المنافسة انت يمكن فاكر انا قلتلك ايه لما قلتلي فكرة المجلة بتاعتكوا

سعيدة جدا بيكوا ومبسوطة اكتر بإيمانك الشديد بالمجلة وإخلاصك ليها

مبرووووووووووك ويارب تكملوا زي ما بتحلم كده ؛ ومستانية اشوفها يوم 13 بفارغ الصبر

JuSt_hUmAn يقول...

مبروك يا عمور (f)
و إن شاء الله هكون موجود يوم الأربعاء..ربنا يستر بس و ظروف الإمتحانات تسمح.

sandrill يقول...

هو أنا مفهمتش منك أي حاجة تقريباً بس شامم ريحة حلوة

الاسم و الشعار حلوين جداً

مبروك يا عمرو

Ayman Elsherbiny أيمن الشربيني يقول...

الحمد لله الذي أكرمنا بتلك المجموعة الرائعة التي أنتجت هذا العمل الرائع وعملت على أن تبصر هذه المجلة النور وهي في أبهى حلة

Amr يقول...

أول حاجة بعتذر عن العشوائية الشديدة، فعلا البوست ميفهمش أي حد أي حاجة أبدا

عموما ده رابط ممكن الناس تفهم منه أكتر
http://aymanelsherbiny.blogspot.com/2007/06/youthink-mag-dream-that-came-true.html

بالنسبة لعلا، ربنا يكرمك يا رب وشهادتك لينا تعني كتير وكتير وكتير.... وإن شاء الله دايما نحو الهدف

ربنا يخليكي يا سالي، هتشوفيها إن شاء الله، وألف مبروك على "استغماية" وإن شاء الله مجلة حلوة

عمرو: هستناك يا باشا

ساندريل: ربنا يخليك يا باشا، عارف إنه طلب صعب، بس لو جيت على الأقل فرصة نتقابل للمرة الأولى... الحفلة هتبقى الساعة 12 ظهرا إن شاء الله

شكرا على الثقة

Amr يقول...

أيمن: يظهر إننا كتبنا التعليق في نفس الوقت... عموما لازم أرد عليك، وأقول لك إني فرحان بيك اوي، ربنا يكرمك

saloma يقول...

مبرووك عليك و علينا و ان شاء الله جى تكون البداية
و شكرا لكل من ساهم و شارك فى انتاجها

Unknown يقول...

مبروك يا عمرو المجلة ومبروك كمان على انك حققت حلم من أحلامك، عقبال الباقى ان شاء الله :-)
أى نعم انا لسه ماشوفتش المجلة، لكن عندى ثقة ان شاء الله من خلال الناس اللى اعرفهم من اسرتها انها حتبقى من أجمد المجلات السنة دى.
مبروك مرة تانية يا عمور وعقبال العدد التانى ان شاء الله.

Amr يقول...

سلمى: ربنا يخليكي ويجزيكي خير على تعبك في المشروع

أمادو: أكيد عندنا أخطاء، والحلم متحققش بالكامل، بس جزئيا، ودي أول كلمة هتقراها في افتتاحيتنا إن شاء الله، ثقتك تخليني فخور أوي، وأنا واثق في مجلتكم كمثل، وكفاية إن هيثم قال لي أجمل موضوعات عندنا عاملها أحمد بدوي... خلينا كدة كدة نحتفل يوم الأربعاء

sandrill يقول...

ياريت كان ينفع يا عمرو ,, بس الأسبوع الجاي بالكامل على الأقل ميت عندي

أكيد حيكون في فرصة قريب إن شاء الله

دعوتك أسعدتني

Amr يقول...

يكفيني اهتمامك يا باشا... إن شاء الله على لقاء قريب

غير معرف يقول...

السلام عليكم
أنا حبيت اعلق بحاجة بسيطة
انا بجد فخورة ان فيه مجلة " youthink" معانا في مشاريع التخرج لدفعة 2007
انا كل ما اوري حد نسخة مجلتنا " كتبخانة" اسيب له نسخة "youthink" اللي معايا واقوله لااااااااااااازم تشوفها
ما شاء الله عليكم كنتم مجموعة عمل هايبة مش هاذكر بالاسم لانكم عارفين وكله عارف
ربنا يوفقكم

علياء ماضي

Amr يقول...

شكرا يا علياء، أنا سعيد جدا بمرورك على مدونتي وإنك تعلقي... وطبعا مش هاتكلم على مجلتكم تاني، هي أبلغ من أي كلام حلو يتقال

Amr Mohy يقول...

الف مبروك ياعمرو المجلة .. وعقبال ما تحقق كل احلامك فى حياتك العملية بعد التخرج :)

Amr يقول...

ربنا يخليك يا عمور
دعواتك في الامتحان اللي رايحه دلقوتي
بس مش كنت تقول يا راجل انك عمرو صاحب عمرو، انا كنت فاكرك حد تاني خالص
معلش بقى
مرحبتين

Amr Mohy يقول...

مبروك ياعموور سمعت انك خدت المركز التانى فى مسابقة المشاريع .. مبروووك يا صحفى ياكبيـــر وان شاء الله تكون رقم واحد فى الحياة العملية

واتمنى انى اتعرف عليك واقابلك لاننا زمايل مهنة واحدة :))

Amr يقول...

بالفعل فزنا بالمركز الثاني الحمد لله، إن شاء الله تبقى فيه معرفة أعمق

zoof يقول...

اسف على التاخير يا عمرو ..

حبيت اباركلك على المجلة اولا وعلى المركز كمان

الف مبروك عليك ..1

Amr يقول...

بارك لي اني قريت تعليقك
تسلم يا برنس

سوكــا يقول...

ياااااااه
تعرف انا كنت مكسلة اسال علياء وعائشة ايه كتبخانة ويوثنك اللي هما كاتبينها في النيك نيم بتاعهم عالماسينجر ولما عملت سيرش عليهم لقيتك كاتب عليهم

بجد لما عائشة وريتلي المجلة.... حلوووووووة اوي تستاهلوا المركز التاني حقيقي روعة

وكتبخانة برضه شكلها حلو اووي انا اه مشفتش غير الصفحات الاولي بس باين عليهم انهم حلوييين اوووي مستنية نسختي من اي منهما لما اقابل حد منهم

مبروك مرة تانية .. سعيدة اني اول مرة اعلق عندك كان في هذا الامر عالرغم اني بادخل علي هنا من نورماندي بس نقول ايه في الكسل

Amr يقول...

شكرا سوسكا لو إني مش على معرفة بيك شخصيا... بس أكيد مرورك أسعدني